MotorRacingBlog.nl blikt deze winter vooruit op de debutanten in de Formule 1 in 2010. We trappen af met  Team US F1, het team dat de Verenigde Staten, een land dat het de laatste jaren niet makkelijk heeft gehad in de Formule 1, weer op de Formule 1-kaart moet zetten.

Ken Anderson en Peter Windsor zeggen te streven naar een All American Team. Daarmee zullen zij niet de eerste zijn. In de jaren ’60 was All American Racers van Dan Gurney, in Europa beter bekend als Anglo American Racers, al actief in de Formule 1. Het team draaide slechts enkele seizoenen mee, maar won wel met Dan Gurney achter het stuur in 1967 de Belgische Grand Prix. Dit was de enige All American overwinning in de Formule 1 ooit, en de eerste in een Grand Prix sinds Jimmy Murphy in 1921. Dan Gurney was ook meteen de laatste die dit presteerde. De auto was snel, maar betrouwbaar was ze zeker niet. Gurney zelf was de enige coureur die ooit de finish haalde in de Eagle’s. Zijn teamgenoten, bijna allemaal Amerikanen, kwamen nooit verder dan een invalbeurt. Na drie relatief magere jaren vond Gurney het mooi geweest in Europa, en vertrok met zijn team naar de Verenigde Staten waar het nog tot diep in de jaren ’90 actief zou blijven in sportscars en Indycar races.

Er klinken de laatste tijd sceptische geluiden vanuit de autosportwereld over US F1. Zo zei Ross Brawn vorige week dat hij geschokt was dat het team nog geen in-house crashtests heeft gedaan, en gingen er eerder al geruchten dat US F1 het helemaal niet meer zou halen. Desondanks is deze week naar buiten gekomen dat USF1 het inschrijfgeld voor 2010 al heeft overgemaakt aan de FIA. Een team dat nog niet zeker is van deelname zal dit niet doen, 309.000 euro is een flink bedrag.

US F1 zal de komende jaren het voordeel hebben van een nieuwe, sterke ladder in de Amerikaanse openwheel series. De IRL heeft vorige maand bekend gemaakt het oude US F2000 National Championship nieuw leven in te blazen (hierover binnenkort meer op MotorRacingBlog.nl). Dit moet dé opstapklasse naar de IZOD IndyCar Series worden. Via deze klasse zouden jonge coureur door moeten stromen naar de Star Mazda. Op dit moment heeft Star Mazda nog niets met de IRL van doen, maar er gaan geruchten dat Mazda en de IRL samen willen gaan werken. Dit zal dan ook een positieve invloed hebben op de Indy Lights, waar de Star Mazda dan hofleverancier van moet worden en Mazda de Indy Lights motoren moet gaan badgen. Via de Indy Lights is het dan een korte weg naar de Big Cars.

GPWeek meldde enkele maanden geleden al dat Jonathan Summerton zo goed als zeker was van een zitje voor volgend jaar bij US F1. Summerton reed de afgelopen twee seizoenen in de Formula Atlantic, na een aantal jaren in Europa door te hebben gebracht. De series was echter op sterven na dood. Het had de laatste twee seizoen nog meegelift op de American Le Mans Series na het fuseren van ChampCar met de IndyCar Series, maar toen de belangstelling voor de ALMS door de economische crisis begin dit jaar drastisch daalde, daalde ook de marktwaarde van de Atlantics. Dit resulteerde in een deelnemersveld van slechts 10 auto’s gedurende het grootste gedeelte van het seizoen. Desondanks was de strijd vooraan van hoog niveau. Simona de Silvestro, John Edwards en Jonathan Summerton maakten het elkaar erg moeilijk. De Silvestro ging de laatste race op Laguna Seca als leider in het kampioenschap in. Haar voorsprong was niet groot, maar ze hoefde niet meer haar best te doen dan ze het hele seizoen al deed. Zoals echter zo vaak in sport, als het zo makkelijk lijkt, gaat het meestal verkeerd. Zo ook voor de Zwitserse. Al in de eerste ronde was ze het slachtoffer van Markus Niemelä’s onverantwoorde rijgedrag waarna het einde oefening was voor haar. John Edwards deed wat hij moest doen en won de race en het kampioenschap met een verschil van één tweede plaats meer dan Summerton.

Hoewel John Edwards nog maar 18 jaar is, geldt hij als een van de grootste, zo niet de grootste, talenten uit de Verenigde Staten. In 2008 won hij het Star Mazda-kampioenschap, nadat hij het jaar daarvoor een stap terug had gedaan op de ladder vanuit de Formula Atlantic. Daar eindigde hij het seizoen als pas 16-jarige op een indrukwekkende negende plaats. Ook was John Edwards de jongste coureur ooit met een FIA-racelicentie door in 2005 op 15-jarige leeftijd deel te nemen aan de Formule Renault 2000 Eurocup en Formule Renault 2.0 Germany.

Het is echter nog maar de vraag of Edwards het wel ziet zitten om volgend jaar Formule 1 te rijden. Zijn Formula Atlantic-team Newman Wachs Racing, inderdaad van wijlen Paul Newman, is namelijk van plan om in 2010 met hun protégé de stap naar de IZOD IndyCar Series te maken. Dit zou dan in een partnership met een bestaand IndyCar-team moeten zijn, waardoor de mogelijkheid bestaat dat er volgend jaar twee Newman-teams in de IZOD IndyCar Series actief zijn.

Een andere, misschien serieuzere kanshebber voor de vacature van racecoureur bij US F1, is Jacques Villeneuve. De oud-Formule 1-wereldkampioen is behalve ervaren en een grote naam in de Formule 1, ook nog steeds immens populair in de Verenigde Staten. Dit heeft hij te danken aan zijn twee geweldige seizoenen in de CART Indy Car World Series, waar hij in zijn tweede jaar het kampioenschap pakte en het jaar erop meteen bij Williams in de Formule 1 aan de slag mocht. De Indy Car World Series van de jaren ’90 wordt algemeen beschouwd als een van de mooiste periodes uit de autosportgeschiedenis. Men had toen nog ongelooflijk veel respect voor de coureurs die met 245 mijl per uur over de ovals raasden, en iedere coureur zag de Indy Car World Series als een erg goed alternatief voor de Formule 1, waaronder een aantal (oud-)Formule 1-wereldkampioenen.

Naast zijn eigen populariteit, is Jacques Villeneuve ook een geliefde naam bij de Amerikanen vanwege zijn oom. Uit broederliefde noemde Gilles Villeneuve zijn zoon naar zijn jongere broer Jacques. Jacques Sr. was in de jaren ’80 een populaire rijder in de Indycar racerij. Hij was de eerste Canadees die een CART Indycarrace won, maar is vooral bekend om zijn gevarieerde deelname in gemotoriseerde sporten, wat hem tijdens een snowmobile race in 2008 bijna zijn leven kostte. Saillant detail is dat de beide Jacques’ niet op goede voet met elkaar staan, maar dat doet voor de gemiddelde Noord-Amerikaan niets af aan hun bijna legendarische staat.

US F1 is volgens eigen zeggen pas laat begonnen met het bekijken van coureurs voor volgend jaar vanwege de vertraagde Concorde Agreement. Gelukkig hoeven ze niet ver te kijken, de toekomst van de Amerikaanse autosport speelt zich grotendeels in de Verenigde Staten zelf af, daarvoor hoeven ze niet naar Europa te kijken. De Indy Racing League staat op een crossroads, maar alles wijst erop dat ze de juiste kant uitgaan. Als US F1 hier goed op mee weet te liften, hoeven zij zich de komende decennia geen zorgen te maken over voldoende talentvolle jongens en meisjes die de Amerikaanse eer in de autosport kunnen verdedigen. Wie weet krijgt Dan Gurney dan eindelijk zijn lang verdiende opvolg(st)er.

(bron foto: US F1)

——————————

Teams: Campos Meta 1 | Lotus F1 | Virgin Racing | Team US F1
Coureurs: Lucas di Grassi | Nico Hülkenberg | José María López | Vitaly Petrov | Bruno Senna